Dag 4 (deel 2) - Reisverslag uit Tirana, Albanië van jongerenwerkvakantie2013 - WaarBenJij.nu Dag 4 (deel 2) - Reisverslag uit Tirana, Albanië van jongerenwerkvakantie2013 - WaarBenJij.nu

Dag 4 (deel 2)

Door: Axel

19 Augustus 2013 | Albanië, Tirana

Na de lunch was het tijd om het Orientaals aandoende stadje Kruje aan te doen. Deze stad uit de ottomaanse tijd, met haar moskeeen, Turkse bazaar en 9e eeuwse huizen was in de 12e eeuw de hoofdstad van Sqiperia oftewel Albanie. Even waande wij ons terug in het vroegere Albanie. Van de extreme welvaart die deze stad vroeger kende is helaas niet al teveel van gespaard gebleven, zwerfhonden en niet afgebouwde torenflats bepalen hier het straatbeeld.

Op het meest strategisch gelegen punt van de stad bevind zich de citadel v an Kruje. Hier is tevens het nationaal museum van Skanderbeg gevestigd. Skanderbeg is de grote held van Albanie, hij wist de ottomanen uit dit gebied te verjagen.

Rondom de citadel was de oude Albanese sfeer goed bewaard gebleven. De vele bruidsparen rondom de citadel zorgde voor een feeeriek aandoend geheel. We werden zelfs uitgenodigd om op de foto te gaan met 1 van de vele bruidsparen. Tot slot sloten we de avond af met een drankje op het terras waarnja we onze weg terugkeerde naar Fushe-Kruje

Basisschool Hassan in Fusjë Krujë: In 2013 zal er een basisschool gerenoveerd worden. Dit keer is het de school Hassan in het centrum van Fusjë Krujë. Deze school stond al eerder bij stichting AHA op de lijst voor renovatie. In verband met waterschade veroorzaakt door ernstige overstromingen in december 2010 zou de school worden afgebroken. In 2011 is er daarom gekozen voor een ander project. Aangezien de sloop niet door gaat, is de school dit jaar aan de beurt. Er zullen nieuwe toiletgroepen worden gebouwd, met een corridor naar de school, zodat leerlingen niet buitenom naar het toilet hoeven te gaan. Op de benedenverdieping wordt elektriciteit aangelegd en als er voldoende geld is, ook op de bovenste verdieping. Het is ook de bedoeling in een later stadium het dak te repareren. De jongeren zullen het nodige tegel- en schilderwerk op de benedenverdieping uit gaan voeren. De volgende jongeren gaan in augustus 2013 mee op werkvakantie: Christine Hofland Ferdy van Geest Kaylee Kuijvenhoven Michel Verkade Jose Lock Geert v.d. Sar Marieke v.d Lugt Axel Sekreve Sandra Vreugdenhil Mike de Vries Lenny Noordermeer Hidde Korff Jeanine Meenderink Leiding Werkvakantie: Jaap Schut Dick van Geest Wilco Noordermeer Gerdien Dekker

Actief sinds 05 Maart 2013